lördag 10 november 2007



Jag borjar skulptera och bygga min modell genom att härma och kopiera den redan befintlig skulptur. Syftet är att skapa en mindre kopia som är formbar och lätt att böja och vrida. Det är för animationsskull naturligtvis. Det som är viktigt är figurernas dynamisk laddning i form av spända ställningar som inte är lätt att föreställa särskilt i mindre format. Utformning av modellen krävs ju vissa förberedelse som har ren teknisk karaktär. Man måste armera figurer med en hårdare typ av tråd på grund av plastelinas egenskaper och på sådant sätt hålla hela kompositionen stabil och lämplig för animation. Plastelina har förmågan att böja och vrida sig som hjälper till att skapa olika rörelse utan att deformera den ursprungliga formen. Det går bra. Jag ser till att avbilda det som finns på fotot med en dimension som inte finns på fotobilden. En tredimensionell föreställning kräver olika vinklar att betraktas. Jag tycker att figurerna duger för animation. Här finns ju lite bilder som visar en process i min letande.

Inga kommentarer: