lördag 10 november 2007

Vad är nästa steg?

Min gestaltning börjar genom min aktiva medverkan i filmen som åskådare. Jag kommer att delta i promenaden och betrakta saker och ting som inte skiljer sig ifrån en vardaglig spatsertur. Det är jag som spelar huvudroll i filmen som på något sätt visar min syn på verkligheten. Syfte med detta är att genom en aktiv deltagande avslöjar mina avsikter och relationer till en miljö man vardaglig vandrar i. Jag gillar att tolkar vissa föreställningar på eget sätt och det är något som är alla mans beskaffenhet.
Var jag ute efter konflikten kanske?
Det är klart att konflikt som föreställning är alltid närvarande både inom och kring oss i olika form. Poängen är att man blir medvetet om och samtidigt kapabel att hantera och kontrollera det.
Det som är märklig och evident i våran kultur och civilisation är framför allt ett specifikt sätt att utforma en urban miljö med tydliga regler som i vissa fall påtvingar människor att konsumera och hålla sig inom ramen som är redan bestämt. Handlar det om en vis konflikt också?
Våran civilisation präglas av monumentkulten som minnesmärke, olika byggnader, offentliga skulpturer osv. Man försöker att minnas det förflutna genom att rista eller bygga en tredimensionell, materiell volym i det verkliga rummet. Ibland upplever man en känsla att sådana monument strävar efter en vis befrielsen. Att ge livet åt en bronsskulptur verkar surrealistiskt, något som är i kollisionen med värkligheten. Är mina förväntningar något som inte går ihop med en konventionell beteende?

Inga kommentarer: